Kylän ainoan apteekin kannattaa panostaa myyntiin

pexels-karolina-grabowska-4210607

Apteekin myyntitaitoihin panostaminen on tullut yhä ajankohtaisemmaksi. Reseptilääkkeistä saatu myyntikate laskee, koska kalliiden reseptilääkkeiden osuus kasvaa ja hinnan laskua tapahtuu geneerisen kilpailun takia. Vapaakauppatuotteiden myynnin kasvuun on panostettava, jotta kannattavuus saadaan säilytettyä kulujen kasvaessa.

Myyntiin panostaminen apteekeissa vaihtelee. Ketjuapteekeille tuotteiden menekin seuranta on luontevaa, ovathan samat tarjoukset voimassa kaikissa jäsenapteekeissa, tosin niissäkin myynnin seurannassa ja tuloksissa on eroja. Aktivoivalla myyntivalmennuksella voitaisiin saada paljon aikaan. Entä millainen tilanne on muissa kuin ketjuapteekeissa, esim. maaseudun tai pienen paikkakunnan ainoissa apteekeissa?

Tarvitseeko paikkakunnan ainoan apteekin panostaa myyntiin tai asiakaskokemuksen kehittämiseen?

Jos paikkakunnalla on vain yksi apteekki, asukkaat ovat tavallisesti uskollisia omassa apteekissa asioivia. Vain työssäkäynti muualla saa asukkaat käyttämään muuta apteekkia. Usein tällainen apteekki sijaitsee maaseudulla tai pienellä paikkakunnalla, jolla iäkkäiden asiakkaiden osuus on suuri. Asiakkaat ovat tuttuja, ja heidän tarpeensa ja tilanteensa tunnetaan.

Mennään ”asiakkaan kukkarolle”

Tuttuus ja tunnettuus saattaakin olla ”sudenkuoppa”. Henkilökunta ei tule pysähtyneeksi asiakkaan kokonaistilanteeseen tarpeiden näkökulmasta. Ajatellaan, ettei asiakkaalla ole varaa tai mahdollisuutta mihinkään muuhun kuin siihen, mitä lääkäri on määrännyt. Mennään ”asiakkaan kukkarolle”. Asiakaspalvelu on asiakasta huomioivaa, ja keskustelua käydään, ja apteekkikäynti onkin tärkeä virkistyshetki monelle yksinäiselle iäkkäälle. 

Entä millä pienen paikkakunnan apteekki menestyy?

Huippuun viritetty asiakaspalvelu ja siihen yhdistettynä hyvät parkkipaikat ja sopivat aukioloajat lisäävät halukkuutta käyttää oman paikkakunnan palveluja. Asiakaskokemuksesta tehdään osa menestymissuunnitelmaa.

Rohkeasti epämukavuusalueelle

Voisiko henkilökunta huolehtia vielä paremmin asiakkaan kokonaistarpeista? Usein tämä vaatii epämukavuusalueelle heittäytymistä ja rohkeutta.

Kiinnostuitko?

Jos kaipaat tukea myyntitaitojen kehittämisessä, autamme sinua mielellämme. Opastamme henkilökuntaa käyttämään asiantuntijuuttaan asiakkaan parhaaksi.

Panostamalla esillepanoon panostat myyntiin

Onnistunut kampanjatuotteiden esillepano voi lisätä käsikauppatuotteiden myyntiä jopa 10 prosenttia. Kannattaa siis miettiä miten esimerkiksi kampanjatuotteita tuo myymälässä esiin ja tekee niistä houkuttelevia. Myös myymälän

Lue lisää »